Foto: Caroline Wikström

Kapitelskrivning om skattö

 

Vi på MiniBladet vill gärna ha tips från er lärare. Hur jobbar ni med Reporterskolan? Hur får ni era elever att vilja läsa och skriva? Ett arbetssätt som har fångat Caroline Wikströms treor på Hemängsskolan i Luleå är att skriva en kapitelberättelse som har sin utgångspunkt i en egendesignad skattkarta.

Första kapitlet berättar om hur eleverna kommer fram till ön. Det är det klassiska scenariot; de är ute till havs med sin besättning och plötsligt blir det storm. Skeppet förliser och det är bara en (författaren) som överlever och kommer fram till skattön. Resterande kapitel handlar om de olika faror som de möter på ön.

– Vi började med att brainstorma om vad deras ö kunde heta och vilka olika slags faror som skulle kunna finnas på ön. Varje fara fick bli ett kapitel. Det var väldigt lätt att komma på olika faror, berättar Caroline Wikströms.

Själva skattkartan utgör en viktig del i arbetsprocessen.

– Varje gång de ska skriva på berättelsen så tar de fram sin skattkarta för att inspireras och komma på idéer till sin berättelse. Detta arbetssätt har tydliga ramar, men ändå känner eleverna stor frihet i sitt skapande, säger Caroline Wikström och menar att kapitelskrivningen väcker skrivlust OCH läslust eftersom alla är väldigt nyfikna på varandras texter.

Fler Artiklar