Städerna blir cykelvänligare under pandemin

Cyklister som cyklar på en bilväg

Bilgator görs om till tillfälliga cykelgator under coronapandemin. Foto: Karsten Paulick / Pexel.

Många städer arbetar redan på att göra sina städer bättre för de som promenerar eller cyklar. Forskare hoppas nu att coronapandemin kan skynda på arbetet.

 

I coronapandemin ska vi hålla avstånd och det är lättare på cykel än på en buss. Städer i hela världen försöker därför göra sina gator bättre för alla som promenerar eller cyklar.

 

Paris har satt upp ett mål att alla deras gator ska bli cykelvänliga 2024. För att kunna göra detta måste de plocka bort 72 procent av alla sina parkeringsplatser för bilar.

 

Redan före coronapandemin satsade Paris mycket på cykelvägar för att lätta upp den tunga trafiken och för att få bättre luft i staden.

 

Det finns också många städer som just nu sätter upp popup-cykelvägar, bilvägar som tillfälligt görs om till cykelvägar.

 

Enligt Europeiska cykelfederationen så arbetar en av tre europeiska storstäder med att göra det bättre för cyklister under pandemin.

 

Forskare inom stadsplanering hoppas att de här tillfälliga lösningarna kan bidra till att vi snart har mer cykelvänliga städer.

 

Andrew Karvonen är lektor i hållbar stadsplanering på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Han hoppas att framtidens storstäder kommer bli bättre att promenera i.

– Städer där du kan gå överallt, till affären, till frisören, till gymmet utan att behöva någon form av transport, säger han till Sveriges Radio.

Många städer arbetar nu
för att det ska bli enklare att cykla i dem.
Forskare hoppas att coronavirsuet
kan göra så det arbetet går snabbare.

 

Det är ju viktigt att hålla avstånd till varandra
nu när coronaviruset smittar.
Det är lättare att göra på en cykel
än på till exempel en buss eller ett tåg.

 

Paris är en stad som har bestämt sig
för att vara cykelvänliga till år 2024.
Men för att klara det måste de göra sig av med
mer än två tredjedelar av sina parkeringsplatser.