Vinst för Svensk mjölk

Oatly är ett företag som gör havremjölk. De pratar illa om vanlig mjölk i sin reklam. Men det får de inte göra längre.

 

Svensk mjölk tyckte inte att Oatly skulle få vara negativa till vanlig mjölk i sin reklam. De stämde därför Oatly. Marknadsdomstolen meddelade nyss domen. Oatly får inte vara prata illa om vanlig mjölk i sin reklam.

 

Oatly får till exempel inte använda frasen No milk. No soy. No badness. Det är engelska och betyder Ingen mjölk. Ingen soja. Inga dåligheter. De får inte heller påstå att mjölkprodukter är dåliga för människor.

 

Om Oatly bryter mot detta måste de betala 2 miljoner kronor i böter.

 

Marknadsdomstolens beslut var en stor vinst för Svensk mjölk. Oatly var däremot inte nöjda med beslutet.

 

– Det är ett nederlag för oss och en förlust för mänskligheten, säger Catharina Henriksson, presschef på Oatly.

Oatly pratar illa om vanlig mjölk
i sin reklam.
Det får de inte göra längre.

 

Oatly är ett företag.
De gör havremjölk.

 

Oatly pratar illa om vanlig mjölk
i sin reklam.
Det tycker inte Svensk mjölk om.
De stämde Oatly.

 

Marknadsdomstolen meddelade domen.
Oatly får inte prata illa om vanlig mjölk
i sin reklam.
Om de gör det
så får de böta 2 miljoner kronor.

 

De får till exempel inte säga
att vanlig mjölk är dålig för människor.