Många unga har svårt att sova

Ett sovande barn.

Helst ska unga sova nio timmar varje natt.

Tre tips för att sova bättre

1. Försök att röra på dig under dagen.
2. Gå och lägg dig vid samma tid varje kväll.
3. Stäng av mobilen, paddan och datorn tidigt på kvällen. Ha inga tekniska prylar på rummet.

Unga människor sover för lite om nätterna. Det här kallas för sömnstörning och är dåligt för hjärnan.

 

Var femte ungdom har problem med sömnen i Sverige. Det visar en studie som Nordisk välfärdsforskning har gjort. Det är fler tjejer än killar som har svårt att sova. Detta är ett stort problem eftersom tonåringar behöver sova ungefär nio timmar per natt.

 

Det är inte bra för kroppen att inte sova. Speciellt för unga människor eftersom hjärnan fortfarande håller på att utvecklas.

– Sömn är en viktig faktor för ungas mentala och fysiska hälsa, säger Charli Eriksson till Svenska Yle. Han är forskare vid Stockholms universitet .

 

 

Barn med Ipad.
Stäng av tekniken i god tid innan du går och lägger dig.

 

Mindre teknik och mer motion

Vägen till god sömn handlar om att skapa ett lugn på kvällen. Inga teknologiska saker ska vara i gång, som till exempel mobilen eller paddan.

 

Men problemet är inte bara tiden vi sitter framför skärmen. Det handlar också om att vi rör på oss för lite. Om kroppen inte är trött är det svårt att känna lugn när det är dags att sova.

 

 

Sömn på schemat

Vialundsskolan i Kumla har börjat med sömn på schemat. Där sover 40 procent av tjejerna mindre än sex timmar per natt. Den som inte hinner vila på natten har svårare att lära sig saker i skolan.

 

Sömnforskaren Serena Bauducco har hjälpt en klass 7 C att lägga upp sina studier och planera sin fritid så att sömnen också får plats.

 

– Förut gjorde jag läxorna sent på kvällen, men nu gör jag dem direkt efter skolan istället. Vi har fått andra tips också, som att ha en lugn stund på kvällen, kanske läsa en bok eller ta ett bad, säger Leia Eckerwall i 8 C till SVT.

Unga människor behöver sova
ungefär nio timmar varje natt.
Men en ny undersökning visar
att unga ofta har problem med att sova.

 

Ungefär en av fem unga människor
har problem med sömnen.
Och det är fler tjejer än killar
som har svårt att sova.

 

Det är viktigt att sova
speciellt när man är ung.
Då utvecklas hjärnan fortfarande
och för det behövs sömnen.

 

Men det finns saker man kan göra
om man har svårt att sova.

 

Till exempel kan man tänka på
att röra sig mycket under dagen.
Man ska också tänka på
att stänga av mobiler i god tid innan
man går och lägger sig