Elever tveksamma till robot i klassrummet

Roboten Nao.

Nao är roboten som fått vikariera som lärarassistent.

Licens: ubahnverleih [CC0].

I Göteborg har elever provat på att ha en robot som lärarassistent. De gillar att ha roboten i klassrummet men tycker inte den ska få sätta betyg eller ersätta lärarna.

 

2015 åkte forskaren Sofia Serholt till en mellanstadieskola tillsammans med roboten Nao som skulle vikariera som lärarassistent. Tre olika klasser hade roboten i klassrummet i tre månader. Roboten hjälpte eleverna med geografi och kartläsning.

 

Roboten liknar en människa och kan känna av vilka problem som eleven har med en uppgift. Genom att känna av ansiktsuttryck och hur rösten låter kan den läsa av elevens känslor. Roboten är tänkt att vara ett bra stöd för eleven, på samma sätt som en människa som arbetar som lärarassistent.

 

Sofia Serholt har träffat eleverna igen för att se vad de tycker om roboten i dag. I klasserna finns elever som träffat roboten tidigare men också nya elever. Sofia Serholts studie visar att barnen som träffar roboten för första gången är mer positiva än barnen som lärde känna den i mellanstadiet.

 

Studien visar i och för sig att många elever tyckte det var roligt att ha en robot i klassrummet. Men många tyckte också att roboten kunde störa deras koncentration och de ville inte att den skulle kunna sätta betyg eller ersätta en lärare.

 

Fundera och diskutera

  1. Skulle du vilja ha en robot i klassrummet?
  2. Vad skulle du vilja att en robot hjälpte dig med?
  3. Vad brukar du behöva hjälp med i skolan?

 

 

Ella Johansson

Ella Johansson

  1. Ja och nej. Man kanske inte skulle kunna prata känslor med en robot.
  2. Inget, jag vill ha kvar mina lärare. Jag gillar dom.
  3.  Olika saker.

 

 

Alice Rosén

Alice Rosén

  1. Nej, mina lärare Linda, Fanny och Madde är superbra och en robot skulle vara jobbigt.
  2.  Svåra uppgifter.
  3. Jag vet inte riktigt. Det är olika

 

 

En glad emoji

Nova Lundberg

  1. Jag skulle vilja prova det.
  2. So och svenska.
  3. Inte prata så mycket.

 

 

Källa och licens till artikelns bild.

I Göteborg har några elever
haft en robot i klassrummet.
Roboten har varit en lärarassistent.
Den har alltså hjälpt eleverna
att lära sig olika saker.

 

Eleverna tycker att det har varit roligt
att ha en robot i klassrummet.
Men de tycker inte att robotar
ska ersätta alla lärarna.

 

Sofia Serholt är forskare.
Hon undersöker hur robotar
kan hjälpa eleverna att lära sig saker.

 

Det visade sig att många elever
gillade att ha roboten i klassrummet.
Men vissa elever tyckte också
att det var svårt att koncentrera sig
när det var en robot med.

 

Fundera och diskutera

  1. Skulle du vilja ha en robot i klassrummet?
  2. Vad skulle du vilja att en robot hjälpte dig med?
  3. Vad brukar du behöva hjälp med i skolan?

 

 

Ella Johansson

Ella Johansson

  1. Ja och nej. Man kanske inte skulle kunna prata känslor med en robot.
  2. Inget, jag vill ha kvar mina lärare. Jag gillar dom.
  3.  Olika saker.

 

 

Alice Rosén

Alice Rosén

  1. Nej, mina lärare Linda, Fanny och Madde är superbra och en robot skulle vara jobbigt.
  2.  Svåra uppgifter.
  3. Jag vet inte riktigt. Det är olika

 

 

En glad emoji

Nova Lundberg

  1. Jag skulle vilja prova det.
  2. So och svenska.
  3. Inte prata så mycket.