Undersökning av fusk i sociala medier

Flera olika sociala medier appar

Företag vill undersöka hur många det är som fuskar med sina följare på sociala medier.

Det finns människor som tjänar pengar på sociala medier. Men företag vill nu undersöka hur många det är som fuskar med sina följare.

 

Det finns människor som jobbar med och tjänar pengar på sociala medier. Människor som jobbar med bloggar eller sociala medier kallas ibland för influencers.

 

Många kända influencers får betalt för att göra inlägg på sociala medier. Det är företag som betalar dem för att göra reklam för företagets produkter. Företag kan också betala för att få annonsera på en sida. Om en influencer har många följare så betalar företagen mer pengar för att få annonsera hos dem.

 

Men det är vissa som fuskar med sina följare på sociala medier. Därför vill fler företag undersöka hur många som fuskar på sociala medier.

 

Det går att fuska genom att köpa följare och visningar. Vissa influencers kan ha många “botar”, eller falska profiler, som följare. Då är det inte riktiga människor som följer influencern, utan bara tomma konton som styrs av ett dataprogram.

Botar

Botar är dataprogram
som gör saker automatiskt.
Ibland är ett konto
egentligen en bot.
Boten följer då vissa konton.
Och gillar vissa sidor automatiskt.

En del personer är kända
på sociala medier.
De kallas influencers.

Influencers har konton
med väldigt många följare.
Därför betalar företag
för att få ha reklam på såna konton.

Men ibland fuskar personer
med sina konton.
De får det att se ut
som att de har jättemånga följare.

Därför vill företag undersöka
hur många som fuskar.
De vill till exempel se
hur många konton som är “botar”.